Přeskoč na obsah

Komentovaná prohlídka výstavy Ateliér fotografie

26 čtvrtek

Start: 26. 4. 18:00

zdarma

Místo: U Akademie 4
170 00 Praha 7

Ukázat na mapě

Komentovaná prohlídka výstavy Ateliér fotografie

Komentovaná prohlídka s kurátorkou výstavy Isabelou Grosseovou a kolektivem autorů. Následovat bude projekce filmů Jiřího Havlíčka s komentářem.

Komentovaná prohlídka s kurátorkou výstavy Isabelou Grosseovou a setkání s kolektivem autorů (David Fesl, Polina Davydenko, Kateřina Holá, Pamela Kuťáková, Vojtěch Fröhlich, Tereza Brusmannová, Vojtěch Novák, Marie Lukáčová, Johana Novotná, Jonáš Verešpej). Na prohlídku naváže projekce filmů Jiřího Havlíčka s komentářem. Výstava je dle autorů pracovním procesem a plní funkce: sloužit a umožňovat, otevřít téma a prozkoumat ho, iniciovat společnou práci.

 

Ateliér fotografie

Kurátorka: Isabela Grosseová

 Dokumentování výstav a uměleckých děl je velkou výzvou, a je potřeba si uvědomovat, co s sebou tato problematika nese. Většinou vnímáme umění v jeho dokumentaci, která nám umožňuje odlišný druh prožití. Jak ale toto médium vidět oproštěné od funkce pouhého záznamu? Lze uvažovat tak, že umělecké dílo vzniká až ve fotografii, k jejímuž vytvoření je potřeba výstava jako produkční materiál?

Vnímáme fotografa jako druh empatického diváka, a zajímá nás jaká emoce je ve vztahu fotograf versus dílo. Jak mluvit z téhle zdánlivě neambiciózní pozice dokumentování uměleckých děl o něčem obecnějším, co by se mohlo dotknout vztahu k umění, toho, co divák na umění hledá a co jeho prostřednictvím získává. Fascinace má podobný základ, jako když odfoukneme z laserové fotokopie nezafixovaný černý prach pigmentu.

Protože se umělec a divák musel vyrovnat s vnímáním umění skrze obrazovku, došlo k mnoha změnám. Přirozeně se změnilo to, jak umění vypadá, technologie změnila příležitosti, pro které se umění vytváří a změnila se výbava diváka, který se na něj dívá. Došlo k posunu účelu dokumentace od funkce historické a záznamní, k funkci reklamní a strategické. Proměnil se způsob čtení a přístroje, ze kterých čteme. Změnily se umělecké webové stránky a jejich vliv. Na sociálních sítích můžeme živě sledovat umělce při tvorbě, nahlédnout do výstavy během instalace i vidět rozpracovaná díla před zahájením výstavy. Do praxe fotografické dokumentace a do myšlení samotných umělců se více než kdy jindy promítá aranžmá, kompozice a design.